Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Obec Poříčí nad Sázavou
Poříčí nad Sázavou

Udělení autorizace fyzickým, fyzickým podnikajícím a právnickým osobám

3. Pojmenování (název) životní situace

Udělení autorizace fyzickým, fyzickým podnikajícím a právnickým osobám

4. Základní informace k životní situaci

Na základě tohoto zákona je možné požádat o udělení autorizace, která je podmínkou pro možnost zkoušet a udělovat osvědčení o získání profesní kvalifikace.
Složením zkoušky u autorizované osoby si může každá fyzická osoba starší 18 let, která získala alespoň základy vzdělání, nebo účastník rekvalifikace podle zákona upravujícího zaměstnanost, nechat uznat své znalosti a dovednosti, a to bez ohledu na to, jak jich nabyl/a.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

V této věci jsou oprávněny jednat fyzické, fyzické podnikající i právnické osoby.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

O udělení autorizace rozhoduje autorizující orgán na základě písemné žádosti.
Na udělení autorizace má žadatel právní nárok, splní-li všechny podmínky pro udělení autorizace stanovené zákonem.
Autorizaci lze udělit pro profesní kvalifikaci, pro kterou je schválen kvalifikační i hodnotící standard (uvedený na internetových stránkách Národní soustavy kvalifikací), a uděluje se na dobu 5 let.
Platnost autorizace je možné i opakovaně prodloužit vždy o dalších 5 let, a to na základě žádosti podané nejpozději 3 měsíce před uplynutím doby platnosti autorizace; na řízení o prodloužení platnosti autorizace se přiměřeně vztahují ustanovení zákona.
Udělená autorizace je nepřevoditelná na jiné fyzické nebo právnické osoby a nepřechází na právní nástupce.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Proces udělení autorizace fyzickým, fyzickým podnikajícím a právnickým osobám je zahájen zasláním žádosti na příslušný autorizující orgán.
V den, kdy autorizující orgán tuto žádost obdrží, začíná lhůta správního řízení ve věci udělení autorizace.
Zasílaná žádost musí obsahovat všechny náležitosti, jež jsou uvedeny v § 10 zákona (pro fyzické a fyzické podnikající osoby) a v § 11 zákona (pro právnické osoby).

8. Na které instituci životní situaci řešit

Fyzické, fyzické podnikající i právnické osoby žádající o udělení autorizace se obracejí na příslušný autorizující orgán, pod který spadá profesní kvalifikace, pro niž fyzická, fyzická podnikající či právnická osoba žádá o autorizaci.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Žádost je možné odevzdat osobně nebo zaslat na autorizující orgán poštou či prostřednictvím Informačního systému pro kvalifikace a autorizace (ISKA).
Žádost musí obsahovat všechny náležitosti - kopie dokladů, jež jsou stanoveny v § 10 zákona (pro fyzické a fyzické podnikající osoby) a v § 11 zákona (pro právnické osoby).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Formulář žádosti je možné nalézt na internetových stránkách příslušného autorizujícího orgánu.
V případě internetových stránek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy jsou formuláře k dispozici v sekci "Pro žadatele o udělení autorizace".

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Udělení autorizace podléhá správnímu poplatku podle zvláštního zákona.
Poplatek za udělení autorizace pro jednu profesní kvalifikaci činí 1 500 Kč.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Dožádaný správní orgán vydá rozhodnutí či usnesení ve lhůtě 30 dnů ode dne doručení žádosti.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Kromě fyzické, fyzické podnikající či právnické osoby žádající o udělení autorizace je dalším účastníkem také příslušný autorizující orgán.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Po získání autorizace musí žadatel řádně vykonávat všechny úkony spojené s činností autorizované osoby.
Autorizovaná osoba vypracovává záznam o průběhu a výsledku závěrečné zkoušky a zasílá jej spolu se stejnopisem osvědčení o získání profesní kvalifikace příslušnému autorizujícímu orgánu, a to do 1 měsíce ode dne konání zkoušky nebo její poslední části.
Autorizovaná osoba je povinna písemně informovat autorizující orgán, který jí udělil autorizaci, o změnách, které nastaly v době platnosti autorizace a které se týkají údajů o plnění podmínek uvedených v § 10 odst. 1 zákona, je-li autorizovanou osobou fyzická nebo fyzická podnikající osoba, nebo v § 11 odst. 1 a § 12 odst. 4 zákona, je-li autorizovanou osobou právnická osoba, a o všech změnách, které se týkají údajů uváděných o autorizované osobě v Národní soustavě kvalifikací v seznamu autorizovaných osob dle § 15 písm. b) a c) zákona, včetně údajů o autorizovaných zástupcích, a to do 15 dnů ode dne, kdy se autorizovaná osoba o změně dozvěděla.
Autorizovaná právnická osoba je též povinna informovat o změnách rozhodných pro užití ustanovení § 11 odst. 3 zákona.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Žádost je možné zaslat na autorizující orgán prostřednictvím Informačního systému pro kvalifikace a autorizace (ISKA).

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti rozhodnutí či usnesení autorizujícího orgánu může účastník řízení podat dle § 152 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, rozklad, a to ve lhůtě 15 dnů ode dne oznámení tohoto rozhodnutí.
O rozkladu rozhoduje ministr nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Autorizující orgán může rozhodnout o uložení pokuty autorizované osobě, a to až do výše 20 000 Kč, z těchto důvodů:
  • v rozporu s § 14 odst. 1 nebo 2 zákona neinformuje autorizující orgán o změnách, které nastaly v době platnosti autorizace, nebo jej neinformuje včas,
  • v rozporu s § 18 odst. 12 zákona neoznámí uchazeči výsledek zkoušky nebo uchazeči, který zkoušku úspěšně vykoná, nezašle osvědčení.
Autorizující orgán může dále rozhodnout o odnětí autorizace z těchto důvodů:
  • údaje, na jejichž základě byla autorizace udělena, byly nepravdivé,
  • autorizovaná osoba přestala splňovat některou z podmínek požadovaných k udělení autorizace,
  • autorizovaná osoba závažným způsobem nebo opakovaně porušila právní předpisy související s výkonem její činnosti; za závažné porušení právních předpisů se považuje:
  • porušení povinnosti informovat autorizující orgán o změnách dle § 14 zákona,
  • porušení povinnosti hodnotit dosažení odborné způsobilosti v souladu s příslušným hodnotícím standardem,
  • nedostaví-li se autorizovaná osoba nebo její autorizovaný zástupce nejméně dvakrát bez závažného důvodu ke zkoušce,
  • autorizovaná právnická osoba nemá po dobu delší než 2 měsíce žádného autorizovaného zástupce, nebo
  • autorizovaná osoba o odnětí autorizace požádala.
V případě, že je autorizace autorizované osobě odejmuta z důvodu, že autorizovaná osoba závažným způsobem nebo opakovaně porušila právní předpisy související s výkonem její činnosti, v následujících 5 letech ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o odnětí autorizace jí není možno pro danou profesní kvalifikaci autorizaci udělit.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

06.11.2014

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

Obecní úřad

Kontakt

Obec Poříčí nad Sázavou

Sázavská 57 
257 21 Poříčí nad Sázavou 

  • Č.Ú. 320105389/0800
  • 00232513
  • Tel.: +420 317 779 415
  • Datová schránka: irubi8b

obec@poricinadsazavou.cz

Starosta: Mgr. Jan Kratzer

Mohlo by Vás zajímat

Poříčí nad Sázavou
Obec Poříčí nad Sázavou